Mina första tårtor!

I lördags gjorde jag mina första tårtor med sugarpaste!
Har gjort tårtor förr men då har det "bara" varit gräddtårtor.

Eftersom min sambo är inne i en period där han älskar Plopp så tänkte jag att det fick vara med i tårtan..

Här kommer hur jag gått tillväga, steg för steg:


På morgonen gjorde jag Ploppmousse genom att värma grädde och Plopp i en kastrull tills chokladen smällt.
Noga att grädden INTE får koka!!!
Sedan ställde jag den i kylen så att den blev kall.


Jag skar ut två små tårtbottnar av en paket "köpebottnar".


Första lagret:
Mosade hallon blandade med grädde på den ena, och mosade blåbär och grädde på den andra.


Andra lagret;
Ploppmousse.


På med locket!


Spacklat tårtorna med grädde.


Täckta med sugarpaste och dekorerade med blåbär/hallon.




Jag är ganska nöjd med mina allra första tårtor, men jag kommer fortsätta öva!!!






I eftermiddags testade jag att färga lte sugarpaste med röd karamellfärg, blev jättesöt rosa!
Jag gjorde en rosa fot, bild kommer!

Jag testade även att lägga ett sugarpastelock, visserligen på en burk men det var mest för att träna min teknik!
Övning ger färdighet!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0